La cea de-a doua ediție a Festivalului Dunării #CuApeleCurate, conferințele #DanubeTalks au abordat managementul deșeurilor plutitoare și importanța cooperării transfrontaliere pentru protejarea Deltei Dunării.
Conform Studiului privind gestionarea deșeurilor în Delta Dunării , realizat în parteneriat cu asociația Ecopolis și lansat în cadrul festivalului, județul Tulcea se află pe primul loc din țară la cantitatea de deșeuri reciclabile colectate, cu un procent dublu (peste 50%) față de multe județe, dar pe ultimul loc privind Sistemul Garanție-Returnare, cu o infrastructură aproape inexistentă în Delta Dunării. Delta Dunării rămâne mult în urma județului cu o medie de 24% din totalul deșeurilor municipale colectate.
„În Chilia și în Mahmudia firma de salubrizare nu ridică deșeurile dacă acestea nu sunt colectate selectiv. Sistemul Garanție-Returnare, odată implementat, va avea succes, pentru că în zona rurală veniturile sunt mici, iar garanția poate însemna ceva pentru locuitorii Deltei.” a menționat Dan Dicu Vasile, președintele asociației Împreună pentru Chilia.
Studiul a avut ca obiectiv și analiza impactului creșterii traficului de nave maritime în Delta Dunării, în contextul războiului din Ucraina. La nivel regional și central, nu există o astfel de evaluare, deși traficul s-a dublat de la începutul invaziei Ucrainei, ceea ce influențează negativ calitatea aerului și a apei din zonă.
Dan Dicu Vasile a confirmat că traficul navelor s-a intensificat pe brațul Chilia:
„Se creează coloane de vase care rămân în așteptare. Capacitatea și dimensiunea vaselor afectează pescuitul, micile ambarcațiuni, turismul, lucru ce aduce prejudicii întregii comunități, nu numai din punct de vedere ecologic.”
Prezent la Sulina în ultima zi de festival, Guvernatorul Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării, Bogdan Bulete, a declarat că instituția pe care o reprezintă ar trebui să aibă acces pe navele care tranzitează zona, să poată verifica modul în care se face managementul deșeurilor la bord.
„În momentul de față nu avem dreptul să urcăm la bord. Am discutat cu Căpitănia și cu Poliția de frontieră. Trebuie să găsim o modalitate să modificăm legea. Există competențe mici la Autoritatea Navală și la Poliția de frontieră, dar ei au de fapt alte responsabilități și nu abordează acest subiect. Este o vulnerabilitate care trebuie rezolvată, iar alături de ei, un inspector de mediu ar trebui să aibă posibilitatea să urce la bord.”
În concluzie, studiul subliniază progresele realizate între 2020 și 2023, evidențiind efectele pozitive ale sistemului de management al deșeurilor și al sancțiunilor aplicate. protejarea ecosistemului fragil al Deltei Dunării necesită măsuri dedicate și susținute, inclusiv campanii de educație și conștientizare a publicului cu privire la gestionarea deșeurilor. Monitorizarea și evaluarea constantă a acestei probleme, implementarea unui sistem de management al deșeurilor pe navele care tranzitează zona sunt esențiale pentru protejarea ecosistemului deltaic.
Credit foto: Vlad Bâscă & Alex Druțu