Sâmbătă, 20 septembrie 2025, Promenada Crișan a găzduit miniFEST pentru Dunăre, manifest pentru ape curate, un eveniment pentru protejarea fluviului și reducerea poluării cu plastic, organizat de Asociațiile MaiMultVerde și Mod of Life în cadrul programului „Cu Apele Curate”. Evenimentul a adus împreună comunitatea locală, artiști, voluntari și organizații de mediu din întreaga țară într-o zi dedicată educației, dialogului și creației artistice.
Sub sloganul «Împreună putem schimba orașul și apele care îl străbat!», miniFEST pentru Dunăre a păstrat tema generală legată de responsabilitatea comună față de mediu, punând accent pe reducerea poluării cu plastic și pe mobilizarea comunității în jurul unor soluții sustenabile.
„Dunărea reflectă modul în care ne raportăm la mediu. Obiceiurile de consum și de gestionare a deșeurilor de plastic se văd pe luciul fluviului și se transmit mai departe, până în mare. Prin programul „Cu Apele Curate” urmărim să schimbăm acest curs prin informarea și implicarea comunităților locale în acțiuni de combatere și prevenție a poluării cu plastic a apelor, începând de la gesturi simple precum înlocuirea plasticului de unică folosință cu alternative reutilizabile, până la participarea activă în campanii de igienizare, evenimente comunitare și inițiative colective dedicate protejării resurselor de apă.” spune Marta Popescu, coordonator program „Cu Apele Curate”.
În cadrul evenimentului, 20 de organizații din Rețeaua Comunitară #CuApeleCurate s-au reunit pentru a discuta despre rezultatele, continuarea și dezvoltarea proiectului comun „Kilometrul Albastru”, inițiativă prin care membrii comunităților locale au fost încurajați să adopte simbolic, să igienizeze și să monitorizeze un kilometru de natură, plajă, sau mal de râu.


Totodată, șapte organizații membre au susținut ateliere teoretice și practice prin care au explicat și promovat principiile de refuzare, reducere, reutilizare și reciclare. Aceste activități au avut scopul de a aduce mai aproape de participanți atât bunele practici de mediu, cât și exemple concrete prin care fiecare persoană poate contribui la protejarea apelor.



Un moment de referință a fost premiera spectacolului de teatru „Plasticul ăsta are gust de pește”, cu un scenariu scris de Andreea Tănase, și interpretat de actorii Ana Turos și Vlad Udrescu. Piesa explorează efectele poluării cu plastic, existene sau probabile pe viitor, și marchează începutul unui turneu care va ajunge în mai multe orașe riverane Dunării.


Evenimentul a marcat și prima oprire a Caravanei Filmelor Cu Apele Curate, cu două proiecții de filme tematice, alimentate 100% cu energie solară, printr-un sistem fotovoltaic mobil.

Arta a ocupat un loc central prin expoziția foto „Plajă cu amprente” semnată de Vlad Bâscă, reprezentațiile stradale susținute de Alex Simni și, ca element inedit, atelierul Pixel Art susținut de regizorul și artistul vizual Dorin Moldoveanu. Cunoscut pentru lucrările sale la granița dintre storytelling și ecologie, acesta a implicat participanții în crearea unei picturi comune ce atrage atenția asupra pericolului poluării cu plastic.



Seara s-a încheiat cu momente artistice susținute de ansamblurile folclorice Flori mehedințene și Dunav din Șvinița, grupul de dansatori Junii Mehedințului și elevii de la cercul de muzică ușoară din cadrul Palatului Copiilor Drobeta Turnu Severin.



Credit foto: Cristian Matei
*****
Asociația Mod of Life este o organizație activă în domeniul protecției mediului, implicată în proiecte care promovează un stil de viață sustenabil și responsabil față de natură. Prin campanii de educație ecologică, activități comunitare și inițiative de reducere a poluării, asociația urmărește să aducă în atenția publicului importanța protejării resurselor naturale și a Dunării. Mod of Life dezvoltă parteneriate cu instituții locale, școli și organizații de mediu, oferind comunității instrumente și soluții sustenabile pentru pentru schimbarea obiceiurilor de consum și adoptarea unor practici prietenoase cu natura.
Asociaţia MaiMultVerde este o organizaţie neguvernamentală de protecţie a mediului cu misiunea de a da putere oamenilor și organizațiilor să găsească și să implementeze în comunitățile lor soluții pentru o viață de calitate, într-un mediu curat și sănătos. De la înființarea sa în anul 2008, MaiMultVerde a activat în peste 100 de comunități din țară, a lucrat cu 39.900 de voluntari, a plantat 1.685.000 de puieți, a strâns peste 700 de tone de deşeuri, a implementat primul sistem de bike-sharing din România și a derulat zeci de campanii naţionale de informare şi educaţie de mediu. Domeniile prioritare de acțiune sunt plantările, combaterea poluării cu plastic și educație pentru protecția mediului.
Programul „Cu Apele Curate” este o inițiativă MaiMultVerde susținută de Lidl România. Strategia REset Plastic a Grupului Schwarz, din care retailerul face parte, cuprinde cinci zone de acțiune – de la evitarea folosirii plasticului în ambalaje și regândirea designului acestora, la reciclare și acțiuni de ecologizare, până la inovare și educare în domeniu.
Demersul „Cu Apele Curate” a fost inițiat în 2019 ca un apel la implicare în combaterea și prevenirea poluării cu plastic a apelor, adresat membrilor comunităților și autorităților publice din localitățile riverane Dunării și afluenților săi. Până în prezent programul a mobilizat peste 10.000 de voluntari din toată țara, care au contribuit la strângerea a 492,7 tone de deșeuri din apă și de pe maluri.
Lidl, parte a grupului Schwarz, cu sediul central în Neckarsulm, este una dintre companiile de top de pe piața de retail alimentar din Germania și Europa. Lidl operează în prezent peste 12.350 de magazine și peste 225 de centre logistice și depozite în 31 de țări. Lidl este un smart discounter care le oferă clienților produse cu cel mai bun raport calitate-preț. În spatele serviciilor și operațiunilor din magazine și centrele logistice stau simplitatea și orientarea către eficiență. Design-ul și structura proceselor standardizate sunt asigurate de către Lidl Stiftung, cu sediul central la Neckarsulm. În toate domeniile sale de activitate, Lidl este o companie care acționează cu responsabilitate față de oameni, societate și mediu. Pentru Lidl, sustenabilitatea este metoda prin care își îndeplinește, zi de zi, promisiunea cu privire la calitate.